Marketing met de tijdsgeest van toen

0:00 / 0:00

Toegankelijk en actief betrokken

Vroeger was ik al jong aan het ondernemen -destijds met mijn zus-, dit deden wij bij ons in de wijk, en na verloop van tijd ook in de naastgelegen wijk. We hadden toen een ‘eierwijkje’. We kochten eieren op bij een lokale boer en bouwden een klantenbestand op van wijkbewoners die deze eieren met variërende dooier-groottes bij ons afnamen.

Door direct contact aan te gaan met de wijkbewoners, een leuke social talk met hen te maken en servicegericht te werk te gaan, wisten we al snel een groot servicegebied te realiseren.

Ons huidige servicegebied binnen de directe omgeving

De afgelopen dagen zijn we drukdoende geweest met het verspreiden van onze showcase flyers, in het servicegebied binnen de directe omgeving van ons bedrijf. Terwijl we dit deden waren gezien de corona-crisis waarmee we momenteel te maken hebben, en het tijdstip waarop we dit deden de meeste zaken gesloten. Bij deze zaken hebben we de flyers door de brievenbus gedaan, of onder de deur door bij zaken die geen brievenbus hadden en waarbij onder de deur een opening zat die net groot genoeg was om dit te doen.

Bij de zaken waar de deur open stond, en ondernemers of personeel aanwezig waren, zijn we naar binnen gegaan om een de flyer te overhandigen en even een gesprek met hen aan te gaan.

Omzetgroei bij ondernemers in de horeca

Door bij zaken naar binnen te wandelen konden wij onze betrokkenheid tonen en ‘de temperatuur bij deze ondernemers opnemen’. Het viel hierbij duidelijk op dat niet elke ondernemer hetzelfde gevolg van deze crisis periode ondervindt op de omzet; langer niet bij elke horeca-ondernemer daalt de omzet, sommigen van hen merken een duidelijke omzet groei op, of weten deze door een andere insteek te bewerkstelligen.

Een horeca-ondernemer in Veendam sprak zelfs uit dat het voor hen na deze periode wel zo mocht blijven, zij hadden de stoelen op de tafels van hen staan, en hadden ze niet meer nodig volgens hem. Ze hadden een wezenlijke verschuiving weten te realiseren richting bezorgingen. Mensen kozen er vaker voor om iets te bestellen, want langer niet iedereen wil elke dag koken, en zo zijn de mensen toch nog eens voor hun gevoel ‘buiten de deur’ aan het eten.

Inspelen nieuwe kansen in de markt

Tijdens het flyeren in een nabijgelegen dorp liep ik bij één van de horeca-ondernemingen in het dorp naar binnen, om de showcase flyer aan één van de ondernemers te overhandigen.

Het personeel en de ondernemer reageerden enthousiast op mijn binnenkomst, en vroegen al snel door over de inhoud van de flyer en de producten en diensten van ons bedrijf.

Hierbij ging bij deze ondernemer ook een lampje branden en zag hij een duidelijke kans in de markt die gerealiseerd kon worden met onze hulp. Wij hebben afgesproken hier binnenkort voor te gaan zitten en gezamenlijk een ontwerp voor een stuk software te realiseren, zodat wij hun bedrijf kunnen helpen aan een groei van de omzet in deze periode.

Feedback vanuit het publiek

Door de straten en over de pleinen, in de dorpen en steden binnen de directe omgeving van ons bedrijf, lopend, ontvingen we veel feedback en vingen we óók feedback ‘gratis’ op. Deze feedback ontvang je als je op deze manier marketing uitvoert met de tijdgeest van toen (hierbij refererend naar de ‘eierwijk’ van vroeger).

Zakelijke activiteit en succes

Terwijl we bezig waren met deze marketing acties van de oude stempel hoorde diverse leuke uitingen vanuit het publiek. Dit zie ik een beetje als mijn ‘real-life-opinion-bar‘.

Hij zit er gewoon ook bovenop!

Was wat ik een man hoorde zeggen tegen zijn vrouw toen we in mijn geboortestad bezig waren met het verspreiden van onze naamsbekendheid en showcase flyer, en het opbouwen van relaties.

Hij zit er ook echt actief achteraan!

Hoorde ik een andere man met een positieve intonatie in zijn stem zeggen tegen de dame waarmee hij op dat moment een ijsje zat te eten op een muurtje in het centrum.

Humor on the go

Naast dat de vooraf genoemde citaten van toepassing kunnen zijn op de zakelijke activiteit en het succes, kunnen ze van toepassing zijn op andere ambities van mij.

Concreet en minder concreet hierop toepasbaar ving ik ook een één en ander aan grappige en serieuzere opmerkingen op.

En nu heeft hij zijn schoen vol met water, de sul!

Sprak een dame die met haar partner bij een ijssalon een ijsje had gehaald en deze op zat te eten op een muurtje bij de fonteinen, die horizontaal uit datzelfde muurtje spuiten, en ze zag dat één van de stralen vol op mijn schoenen terecht kwam.

Gelukkig kon ik mijzelf geruststellen, gezien het feit dat de sokken droog waren gebleven. Mijn credo is echter; “Bemin de charme van de imperfectie.”, want óók ik ben gelukkig verreweg van perfect. Ben blij dat ik haar met mijn klunzigheid van dat moment smakelijk heb kunnen laten lachen.

Ik moedig u als ondernemer dus ook aan om op een voor u passende manier op een nieuwe manier te kijken naar uw aquisitie, wellicht dat wij hierin iets voor u kunnen betekenen. Niet elke ondernemer heeft evenveel affiniteit hiermee, laat staan dat we hier op het moment allemaal tijd voor vrij kunnen of willen maken.

Impact op bekendheid en traffic

Deze ouderwetse marketing actie heeft een direct zichtbaar effect op onze website en social media statistieken. Door dit op een juiste manier te combineren met online advertenties zijn wij in staat om een directe relatie tussen het verspreiden van de flyers in specifieke gebieden en de inzet van de online reclames te bepalen.

Wat we heel duidelijk kunnen stellen, is dat door deze combinatie in te zetten en met een duidelijke doelstelling planmatig de verspreiding te realiseren, wij in staat zijn om een wezenlijke groei van de traffic naar onze website en telefoontjes naar ons bedrijf te realiseren.

Al zijn wij dus een marketing en media bedrijf -voor grafische vormgeving, drukwerk, websites en software ontwikkeling- met een duidelijke moderne aanpak en visie, maar door deze periode te benutten en marketing met de tijdsgeest van toen toe te passen, weten wij bijzonder positieve resultaten te boeken.